خطرات مواد افزودنی و نگهدارنده


امروزه برای خوش طعم شدن غذا و ماندگاری بیشتر غذا، انواع مواد افزودنی و نگهدارنده تولید و در بازار موجود است، اما این افزودنی ها برای بدن انسان بسیار سمی بوده و اثرات بی شماری بر بدن انسان دارند.

محمد تقی انوشه در این خصوص درباره تاثیر افزودنی های غذایی و نگهدارنده های غذایی بر بدن انسان گفت: افزودنی هایی که به مواد غذایی اضافه می شود شامل رنگ های مصنوعی، اسانس ها، طعم دهنده های مصنوعی، مواد نگهدارنده و … است که برای افزایش ماندگاری استفاده می شود. عمر غذا یا به غذا اضافه می شود تا طعم آن برای مصرف کنندگان جذاب تر شود.

این کارشناس غذا و تغذیه ادامه داد: اما این طعم ها شیمیایی هستند و طبیعی نیستند و به طور طبیعی باعث خطرناک شدن افراد می شوند که مهم ترین آن بحث مرگ و میر طولانی مدت و بروز سرطان است.

وی درباره اثرات شیرین کننده ها گفت: شیرین کننده های مصنوعی که استفاده می شود در بدن انسان اثراتی ایجاد می کند. مقاومت به انسولین یکی از عواقب این شیرین کننده ها در هنگام مصرف زیاد و زیاد الکل است که باعث دیابت یا بیماری هایی مانند صرع، میگرن یا اضطراب می شود.

خطرات مواد افزودنی و نگهدارنده

رابطه بین مواد افزودنی غذایی و بروز سرطان

یکی از اعضای آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا نیز گفت: افزودنی هایی که به غذاهای کنسروی اضافه می شود باعث افزایش وزن و سرطان خون می شود، زیرا چربی بدن را تغییر می دهد یا بر میزان قند بدن تأثیر می گذارد. همچنین باعث آسیب شدید به کبد و کلیه می شود.

وی درباره از بین رفتن این چیزها در کبد گفت: بدن ما جایی به نام جگر دارد و وظیفه آن این است که از مواد غذایی که وارد بدن می شود سموم را از بدن خارج کرده و برای بدن مفید کند. کبد تا حدی می تواند برای بدن کار کند، وقتی مقدار مواد وارد شده به بدن بیش از حد مجاز باشد، کبد دیگر نمی تواند کار خود را انجام دهد. به عنوان مثال اگر آنها باید 100 واحد دریافت کنند اما شما 120 واحد بدهید، کبد دیگر قادر به پردازش 20 واحد نیست، بنابراین سموم باقی مانده در بدن باقی می ماند که باعث استرس اکسیژن و ایجاد رادیکال های آزاد در بدن می شود و در نهایت سلول ها باعث سرطان می شوند

با توجه به صحبت های دکتر گفته می شود که این موارد می تواند بر ذهن افراد تاثیر بگذارد به طوری که باعث بروز مشکلاتی مانند خشونت، اضطراب، عصبانیت، اضطراب، افسردگی و خستگی شود.

خطرات مواد افزودنی و نگهدارنده

انوشه در ادامه بیان کرد: از دیگر پیامدهای ناشی از این موارد، شرایطی است که ما داریم که باعث آسم و سرفه می شود. همچنین باعث آسیب کلیه می شود، زیرا کلیه مانند یک دستگاه تمیز کننده در بدن است که می تواند اشیا را تا حدی تمیز کند و اگر میزان مواد ناسالم در بدن افزایش یابد، طبیعتاً نمی تواند به درستی کار کند.

وی در پاسخ به این سوال که چه مقدار از این موارد باید مصرف شود تا بیماری های مذکور ایجاد نشود، گفت: همه اینها در صورت استفاده طولانی مدت و زیاده روی مضر است. اما اگر ادویه ها طبق استانداردهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در غذا استفاده شود مشکلی ایجاد نمی کند. برعکس، اگر وزارت بهداشت بگوید که مثلاً این محصولات تا الان قابل استفاده است، ما به عنوان مصرف کننده باید در راس امور باشیم.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه زیاده روی در مصرف کنسروهای آماده، آماده و نیمه آماده که عمدتاً حاوی این مواد هستند باید خوب باشد، گفت: متأسفانه از اخیراً برنامه ای برای تغییر طعم وجود دارد. سال‌ها مصرف انواع اسانس‌ها در صنایع غذایی ما را در قالب سرطان تومور افزایش داده است که طبیعتاً مشکلاتی را در پی دارد.

یکی از اعضای آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا با ذکر مثالی در این زمینه گفت: مثلاً ببینید در گذشته چای معطر خیلی کم بود و مردم تشویق می شدند که به طور طبیعی چای بنوشند، اما اکنون متأسفانه چیزی وجود دارد. اتفاق افتاده است. اتفاق افتاده است که مثلاً از 100 میزان بازار چای در این کشور 70 درصد چای معطر و 30 درصد غیر معطر است. این باعث می شود که ما طعم طبیعی چای را از دست بدهیم.

خطرات مواد افزودنی و نگهدارنده

کبد چرب در همه جای کشور وجود دارد

وی توضیح داد: وقتی غذا خوب است چیزی اضافه نمی کنیم و سعی می کنیم طعم خوبی داشته باشد. بسیاری از این غذاها که طعم و رنگ می دهند، ممکن است غذاهای باکیفیتی نباشند و لازم باشد برای ما قابل قبول و خوش طعم باشند.

این پزشک تاکید کرد: باید در کشور در مورد این مکمل ها تصمیم گیری شود که میزان مصرف و تبلیغات آن چگونه باشد و یا اینکه منافع مردم به گونه ای باشد که مردم را آگاه کند و آنها را از آن آگاه کند. صدمه. در مورد این چیزها

انوشه به یکی از شایع ترین بیماری های ناشی از مصرف بی رویه مکمل ها اشاره کرد و گفت: بیماری کبد چرب هم اکنون در کشور ما در حال گسترش است. کبد چرب نیز کبد چرب نیست که عمدتاً ناشی از خوردن غذاهای فرآوری شده، نیمه فرآوری شده و فرآوری شده است که در آن انواع افزودنی ها، شیرینی ها، چربی ها و مواد نگهدارنده اضافه می شود. استفاده از این محصولات به گونه ای نیست که بتوانیم به شما بگوییم که مجاز به مصرف بیشتر این محصولات در روز هستید، زیرا آنها به مقدار یکسانی ندارند. اما ما می گوییم نوشیدن از حد مجاز نباشد و گهگاهی انجام شود. ما نمی خواهیم غذا را رد کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال فردی که می خواهد سوسیس و کالباس بخورد، اگر هر روز این غذا را بخورد، نیترات این غذا دیرتر در بدن جمع می شود و آسیب و سرطان زایی آن را نشان می دهد. اما اگر گاهی اوقات از تفانی برای تغییر طعم استفاده شود، قدرت زیادی ندارد.

یک متخصص تغذیه و رژیم هشدار داد: کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند، مصرف این مکمل ها برایشان خطرناک است. مانند کودکان، زنان باردار و شیرده، افراد مسن که در معرض خطر بالایی برای این افراد هستند. کسانی که بیماری های عفونی دارند هم همینطور. بنابراین فردی که در معرض خطر بالایی است، عواقب استفاده از مکمل ها برای او بیشتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید