بهترین کتاب های فلسفه که برای همه مناسب است


فلسفه یکی از جذاب ترین و بحث برانگیزترین موضوعات است. کتاب های زیادی در زمینه فلسفه از ابتدای تاریخ نوشته شده است و انتخاب یک کتاب خوب در زمینه فلسفه که حاوی زبان غنی نباشد کار آسانی نیست. بنابراین در این مقاله نمونه هایی از بهترین کتاب های فلسفی که به زبان ساده برای سنین و علایق مختلف نوشته شده اند را به شما نشان می دهیم. با ما بمان.

1. مجله رواقی

مجله رواقی

نویسندگان: رایان هالیدی، استیون هانسلمن
مترجم: علیرضا خزایی
ناشران: میلکان
تعدادی از صفحات: 446

“مجله رواقی” یک کتاب ضروری است. نویسندگان این کتاب سعی کرده اند در مورد چگونگی زندگی با استفاده از فلسفه به ما توصیه کنند. رواقی گری یکی از مشهورترین مکاتب فلسفی است که در قبل از میلاد و یونان باستان سرچشمه گرفته است. نویسندگان این کتاب سخنان مؤثری از فیلسوفان این مکتب نقل کرده اند تا راهنمای زندگی ما باشد.

نویسندگان «مجله رواقی» به ما توصیه می‌کنند که با این کتاب مانند کتاب‌هایی که خوانده‌ایم رفتار نکنیم. هر روز فقط یک صفحه از کتاب را بخوانید و به جای یک بار خواندن کتاب، مدیتیشن روزانه را چندین بار بخوانید.

لازم نیست باور کنید که خدایی هست که دنیا را اداره می کند، فقط باید بپذیرید که شما کسی نیستید که دنیا را اداره می کند. هنگامی که زندگی خود را به این ایده تغییر دهید، زندگی راحت تر و شادتر خواهد شد، زیرا بدترین عادت دنیا را حذف کرده اید: کنترل.

2. سرگرمی فلسفی

سرگرمی فلسفی

نویسنده: آلن دوباتن
مترجم: عرفان طباطی
ناشران: در فینیکس
تعدادی از صفحات: 304

«تسلیت‌های فلسفه» یکی از بهترین کتاب‌های فلسفی برای شروع است. آلن دوباتان در این کتاب نیز مانند دیگر آثارش مخاطب را با خود همراه می کند و با سخنان صریح خود میان مردم و فلسفه ارتباط برقرار می کند و از زاویه ای دیگر به موضوع می نگرد. او در این کتاب آموزه ها و باورهای فلسفی 6 فیلسوف را متمایز می کند و نحوه استفاده از آنها را در زندگی روزمره به صورت ساده و واضح بیان می کند.

آلن دوبوتن در این کتاب به بررسی افکار و اندیشه های سقراط، اپیکور، شوپنهاور، مونتن، نیچه و سنکا می پردازد.

اگر از توقع بیشتر دست برداریم، دیگر عصبانی نخواهیم شد.

3. دنیای سوفی

دنیای سوفی

نویسنده: جاستین گاردر
مترجم: مهدی سمسار
ناشران: فنجان
تعدادی از صفحات: 592

«دنیای سوفی» کتابی است که تاریخ فلسفه را به زبانی ساده توضیح داده است. این کتاب یکی از معروف ترین کتاب ها و یکی از بهترین کتاب های حکمت برای جوانان است. با این حال، کتابی جذاب و خواندنی برای بزرگسالان و علاقه مندان به فلسفه است. داستان این کتاب در مورد دختری به نام سوفی است که یک روز نامه ای را در صندوق پستی خانه اش پیدا کرد که تنها یک سوال روی آن نوشته شده بود: “تو کی هستی؟” این اتفاق سوالات مختلفی را در ذهن سوفی ایجاد می کند و سفر جدیدی را در دنیای او آغاز می کند.

تفاوت اصلی یک معلم مدرسه با یک فیلسوف واقعی این است که معلم مدرسه فکر می کند چیزهای زیادی را می داند که می خواهد به زور به شاگردانش بیاموزد، در حالی که فیلسوف سعی می کند برای سؤالاتی که شاگردانش از خود می پرسند پاسخ بیابد.

4. جستجوی انسان برای معنا

انسان به دنبال معنا

نویسنده: ویکتور فرانکل
مترجم: امیر لاهوتی
ناشران: فنجان
تعدادی از صفحات: 148

اگر بخواهیم درباره بهترین کتاب های فلسفه روانشناسی صحبت کنیم باید به کتاب «انسان در جستجوی معنا» اشاره کنیم. ویکتور فرانکل در این کتاب به شرح خاطرات خود از حضور در اردوگاه کار اجباری آشویتس می پردازد و مدرسه ویژه خود را که به معنای درمان پزشکی یا لوگوتراپی است، بیان می کند. او معتقد است که زندگی بدون معنا عامل اصلی ناامیدی و افسردگی است. ویکتور فرانکل در این کتاب توضیح داده است که چگونه هدف زندگی خود را در اردوگاه کار اجباری و در میان درد و رنجی که در آنجا متحمل شده بود، یافته است. این سرآغاز کشف دانش پزشکی معنایی بود.

حال که باید بمیرد، چرا در آن مرگ دلیل و معنایی نباشد؟

5. مشکل اسپینوزا

مشکل اسپینوزا

نویسنده: اروین دی یالوم
مترجم: حسین کاظمی یزدی
ناشران: صادقانه صبح
تعدادی از صفحات: 460

اروین یالوم در کتاب «مشکل اسپینوزا» دو موضوع متفاوت را به هم پیوند می دهد. او با داستان آلفرد روزنبرگ، یکی از رهبران نازی ها و منتقد سرسخت یهودیت، و باروخ اسپینوزا، متفکر یهودی قرن هفدهم، یک درام روانی-فلسفی فراموش نشدنی خلق می کند. روزنبرگ کشف کرد که شاعر مورد علاقه اش، گوته، ستایشگر بزرگ و دستیار باروخ اسپینوزا بود. این ماجرا باعث شده تا روزنبرگ مدت هاست با یک درگیری عاطفی عجیب روبرو شود.

فکر نمی کنم از پرسیدن حالم به هم بخورد. اطاعت کورکورانه بدون پرسش بیماری است.

6. فلسفه در عالم نبوت

فلسفه در عالم نبوت

نویسنده: سید حسین نصر
مترجم: بیت الله ندرلو
ناشران: مترجم مردم
تعدادی از صفحات: 420

این کتاب یکی از بهترین کتاب های فلسفه اسلامی است. «فلسفه در عالم نبوت» از زوایای مختلف به رابطه فلسفه و نبوت می پردازد و برخی جریان های فکری را که چندان مورد توجه قرار نگرفته اند مورد بررسی قرار می دهد و درباره آنها صحبت می کند. سید حسین نصر در این اثر تصویری زیبا از جریان های فکری جاری در مکاتب فلسفی آذربایجان و شیراز ارائه می دهد.

اخباریان و فقها، به ویژه پیروان امام احمد بن حنبل، همه ادله معقول در باب اعتقادات دینی را رد کردند. از مسلمانان خواسته شد که آموزه های دین را بدون پرسش از چگونگی آن (بدون کیسه؟) بپذیرند، اما این اقدام افراطی در برابر روش های روشن کلام معتزلی نتوانست تا ابد ادامه یابد.

7. راه هوشمندانه به اروپا

راه هوشمندانه به اروپا

نویسنده: محمدعلی فرووی
ناشران: نیلوفر آبی
تعدادی از صفحات: 721

در اواخر سلطنت فتحعلی شاه، ارتباط با دولت های بیگانه و رویدادهای مهمی مانند انقلاب فرانسه منجر به پیدایش اندیشه های جدید در سیاست و جامعه شد. در این دوره افراد آگاه سعی در افزایش دانش مردم داشتند. محمدعلی فروغی نیز یکی از این افراد بود. او که «صحبت به روش رنه دکارت» را ترجمه کرد، تصمیم گرفت برای درک بهتر موضوع، مردم را با طرز فکر اروپا آشنا کند. وی به این ترتیب با نگارش کتاب «راه حکمت در اروپا» روند تفکر اروپایی را به زبانی ساده تشریح کرد.

کتاب فلسفه ایران دارای سه بخش است. در بخش اول، تاریخ فلسفه از دوران باستان تا قرن هفدهم، در بخش دوم، تاریخ فلسفه از آغاز قرن هفدهم تا پایان قرن هجدهم و در بخش سوم، شرح داده شده است. ، فلسفه غرب از قرن 19 تا به امروز مورد بررسی قرار می گیرد. با خواندن این کتاب متوجه خواهید شد که آنچه اروپا را به پیشرفت رساند، طرز تفکر جدیدی بود.

بر اساس این قیاس، علم و دانش مانند قصری است که متخصصان مصالح آن را تهیه می کنند و خردمندان مانند مهندسان و صنعتگرانی هستند که بنا را طراحی می کنند.

8. دشمن آینده

دشمن آینده

نویسنده: هادی خورشاهیان
ناشران: بهار
تعدادی از صفحات: 203

هادی خورشاهیان در کتاب «دشمن آینده» داستان عده ای را روایت می کند که در مرز بودن و نبودن رها شده اند. در دنیای بین مرگ و زندگی. کار آنها به خوبی شناخته شده نیست و هیچ کس نمی داند که آیا آنها زنده هستند یا می میرند. در این مدت آنها داستان های خود را به اشتراک می گذارند.

خوشحالی ما این است که شادی افراد شاد را در اطراف نمی بینیم و آنقدر غمگین نیستیم که بدبخت باشیم. خوشحالی ما از آن طرف این است که آدم های بدبخت به ما نزدیک هستند و زندگی آنها را خیلی نزدیک می بینیم و به حال خودمان هم دل نمی خوریم. زیرا آنها واقعاً و به طرز وحشیانه ای بدبخت تر از ما هستند.

آخرین کلمه

در این مقاله 8 تا از بهترین کتاب های فلسفه را برای شما قرار داده ایم. تلاش ما بر این بود که شما را با نمونه های مختلف فلسفه جوانان با فلسفه اسلامی و انواع کتاب های فلسفه مانند رمان و غیر رمان آشنا کنیم تا بتوانید به راحتی کتاب فلسفه مورد علاقه خود را پیدا کنید. در قسمت نظرات به ما بگویید کدام کتاب را انتخاب کرده اید و کدام یک از 8 کتاب را می خواهید بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید