چرا سهامداران مخالف ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند؟



اقتصاد اینترنتی – مهسا نجاتی; در حالی که برخی از کشورها مانند نیجریه به شدت برای استفاده از ارزهای بانک مرکزی (CBDCs) فشار می آورند، یک گزارش جدید به طور خلاصه نشان می دهد که چرا بسیاری از افراد در بخش خصوصی با ایده CBDC مخالف هستند.

گزارشی با عنوان “وضعیت CBDC ها در سال 2022” که توسط شرکت بلاک چین منتشر شده است، به مهم ترین CBDC ها در سال گذشته می پردازد. در این گزارش، برخی از دلایل اصلی مخالفت برخی شرکت‌های خصوصی با CBDC مشخص شده است.

این گزارش با استناد به موضع ناشر استیبل کوین Circle در مورد CBDC ها، نشان می دهد که انتشار ارزهای دیجیتال بهتر است به بخش خصوصی واگذار شود و به نوآوری و تاییدیه های قانونی سپرده شود.

علاوه بر این، موضع انجمن بانکداری آمریکا (ABA) در مورد CBDCها نیز در این گزارش ذکر شده است. به گفته ABA، CBDC صادر شده توسط فدرال رزرو ایالات متحده “مورد استفاده قانع کننده” ندارد و می تواند رویه های بانکی را تغییر دهد.

علاوه بر این، انجمن بانکداری آمریکا تاکید کرد که در صورت صدور CBDC، تغییر قابل توجهی در مسئولیت های فدرال رزرو ایجاد می شود و درخواست کرد که انتشار ارز دیجیتال به موسسات خصوصی واگذار شود.

جدای از این، این گزارش همچنین برخی نگرانی های بخش خصوصی را برجسته می کند. بر اساس این گزارش، ذینفعان همچنین نگران ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی، قابلیت همکاری، مقیاس پذیری، طراحی فنی و تضاد بین طراحی و سیاست بانک مرکزی هستند.

در همین حال، دولت اندونزی اخیرا اعلام کرد که بانک مرکزی این کشور در حال برنامه ریزی برای ایجاد تنها CBDC رسمی کشور است. پری وارجیو، رئیس بانک اندونزی، طی سخنانی در نشست سالانه بانک مرکزی، پیشرفت پروژه روپیه دیجیتال خود را برجسته کرد و گفت که این پروژه با CBDC سایر کشورها ادغام خواهد شد.

در 5 دسامبر، پاکستان قوانین جدیدی را برای سرعت بخشیدن به صدور CBDC خود وضع کرد. بانک دولتی پاکستان با حمایت بانک جهانی مقررات موسسات مالی الکترونیکی را امضا کرد. این کشور قصد دارد تا سال 2025 سیستم بانک مرکزی خود را راه اندازی کند.

دیدگاهتان را بنویسید