خوب است که می خوانید برگ های گیاه مانند بال های فرشته است / چگونه بگونیای خالدار را نگهداری و تکثیر کنیم


بگونیا یکی از گل هایی است که طرفداران زیادی دارد. به عنوان مثال بگونیای خالدار یکی از گونه های خانواده گیاهان است که منشا آن آمریکای جنوبی است و در هند نیز یافت می شود.

رشد طولانی گیاه بگونیا زیبا به قدری سریع است که حتی به یک متر هم می رسد، بنابراین نیاز به هرس دارد.

برگ های بگونیا بزرگ و به رنگ سبز تیره هستند. لکه های نقره ای روی برگ ها و رنگ قرمز در قسمت زیرین برگ ها زیبایی خاصی به این گیاه بخشیده است. یکی دیگر از ویژگی های زیبای این گیاه گل های صورتی آن است. به دلیل شباهت شکل برگ های این گیاه با بال، به آن بگونیا بال فرشته نیز می گویند.

یکی از ویژگی های اصلی لکه بگونیا تکثیر آسان آن است. زیرا حتی با یک صفحه ساده هم می توانید تکثیر کنید.

شکست دادن گیاهان دشوار نیست. زیرا با تامین نور غیرمستقیم و زیاد، آبیاری مکرر و کود دهی در بهار و تابستان می توانید همیشه گلدان جدیدی داشته باشید.

تصاویر برگ های این گیاه مانند بال فرشته است نحوه نگهداری و تکثیر بگونیای خالدار.  به دلیل دمای نوک برگ های قابل مشاهده بگونیا

نور علت سوختن برگ های بگونیا چیست؟

نور ایده آل برای بگونیای خالدار نور غیر مستقیم است. اگر گیاه خود را پشت پنجره جنوبی که با بوم یا شیشه مات پوشانده شده است قرار دهید، بسیار مناسب، مستقیم و بسیار روشن است که برگ های بگونیا را می سوزاند.

درجه حرارت

دمای ایده آل برای گیاهان بگونیا 18 تا 22 درجه سانتیگراد در دمای اتاق است. اگر دمای محیط بیش از حد بالا باشد، آبیاری بیشتری لازم است.

نقاط آبیاری بگونیا بهترین زمان برای آبیاری

بگونیا یا بال های فرشته نیازی به آبیاری زیادی ندارند. بهترین زمان آبیاری زمانی است که خاک گلدان تا عمق 2-3 سانتی متری خشک شده باشد. در آبیاری بهتر است از آب شیرین کن استفاده شود. به همین دلیل آب را به مدت 24 ساعت در اتاق قرار دهید تا دمای محیط و نمک موجود در آن پایین بیاید. یکی از نشانه های آبیاری زیاد، زرد شدن برگ ها است.

خاک

این گیاه خاک سبک با زهکشی زیاد را دوست دارد. ترکیبی از خاک برگی و پرلیت یا کوکوپیت برای بگونیای خالدار مناسب است. همچنین خاک باید به خوبی زهکشی شود تا ریشه گیاه پوسیده نشود.

رطوبت

بگونیا یکی از گیاهانی است که رطوبت را دوست دارد. بهتر است از روش ایجاد جزیره استفاده کنید تا گلدان بتواند رطوبت را تامین کند. برای این کار یک سینی یا ته دیگ مناسب انتخاب کنید و در آن سنگ بگذارید. قابلمه را روی سنگ قرار دهید و سپس سینی را با آب پر کنید. انتهای گلدان نباید مستقیماً با آب تماس داشته باشد. با تخلیه آب از سینی یا ته گلدان، اطراف گیاه مرطوب می شود.

گرد و خاک

استفاده از روش گرد و غبار برای افزایش رطوبت بگونیا توصیه نمی شود و بهتر است این کار انجام نشود. اگر دائماً برگ های گیاه را با گرد و غبار خیس کنید، دچار بیماری های قارچی می شوند. گرد و غبار در آفتاب به برگها آسیب می رساند و آنها را می سوزاند.

کود دهی کنید

اگر می خواهید بگونیای خالدار گل بدهد، حتما هر دو هفته یک بار در بهار و تابستان کود بدهید تا خوب رشد کند و گل بدهد.

زمان خوبی برای تعویض گلدان نقطه بگونیا

بهترین زمان برای جابجایی بگونیای خالدار زمانی است که ریشه گیاه از ته گلدان بیرون آمده باشد. اگر گلدان شما کوچک باشد برگها را کوچکتر می کند. بهتر است گلدان بگونیا را در بهار عوض کنید. هر یک یا دو سال، گلدان بگونیا را با گلدانی بزرگتر از گلدان قدیمی جایگزین کنید.

نحوه تکثیر بگونیای خالدار

یک ساقه جوان و سالم را انتخاب کنید و آن را با قیچی یا چاقوی تیز برش دهید. سپس برگ های اضافی را از برش جدا کنید. قلمه را به مدت یک روز در مکانی با نور کم آفتاب قرار دهید تا قلمه بسته شود سپس قلمه را به خاک بفرستید یا در آب قرار دهید تا ته نشین شود و به گلدان منتقل کنید.

بگونیای خالدار نیز می تواند برگ ها را ببرد. برای این کار برگ های اضافی را از ساقه جدا کرده و در آب قرار دهید تا پس از یک ماه ته نشین شوند.

زمان گل

اگر لکه های بگونیا را در جای مناسب نگه دارید، در تابستان و پاییز گل های زیبایی به شما می دهند. گلدهی این گیاه از اواخر بهار شروع می شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد. گل ها در قسمت بالایی ساقه و روی شاخه ها تولید می شوند و به شکل خوشه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید